NAUKA ZDALNA 1.04.2020 - KLASY VII-VIII

KLASA VII

JĘZYK ANGIELSKI

Czas present perfect, wykonajcie kartę pracy. Utrwalajcie trzecie formy czasowników nieregularnych.

https://www.liveworksheets.com/ag116kn

JĘZYK POLSKI

Temat: "Latarnik" jako przykład noweli.

Przeczytaj Kontekst  str. 168 podręcznika. Następnie zrób notatkę (forma dowolna) o cechach noweli.

FIZYKA

Temat-1: Przyspieszenie w ruchu ciał.

Temat-2: Obliczanie przyspieszenia ciał.

Ruch jednostajny jest ruchem mało spotykanym w przyrodzie. Wszystkie ciała poruszają się raz szybciej, innym razem wolniej. Możemy to zaobserwować po prędkości z jaką się ciała poruszają. Jeżeli ciało zwiększa swoją prędkość podczas ruchu to znaczy , że przyspiesza. Im większe jest przyspieszenie tym ciało w krótszym czasie osiąga większą prędkość. Bardzo duże przyspieszenie osiągają bolidy podczas zawodów „Formuły I”. Znaczy to tyle, że bardzo dużą prędkość osiągają w bardzo krótkim czasie. Jednostką przyspieszenia jest m/s2.

Przyspieszenie ciał obliczamy korzystając ze wzoru:

gdzie:

– prędkość końcowa

– prędkość początkowa

t - czas

Korzystając z powyższego wzoru oblicz poniższe zadania.

Zadanie 1.

Samochód ruszając na zielonym świetle w czasie 1 minuty osiągnął prędkość 108 km/h. Oblicz z jakim poruszał się przyspieszeniem?

Zadanie 2.

Z jakim przyspieszeniem poruszał się samolot, który w czasie 20 sekund przekroczył barierę dźwięku tzn. 1224 km/h.

Zadanie 3.

Kolarz jechał początkowo ruchem jednostajnym z prędkością 36km/h. Następnie zaczął przyspieszać i w czasie 40 sekund zaczął poruszać się z przyspieszeniem a=2 m/s2. Oblicz jaką osiągnął prędkość końcową.

MATEMATYKA

Materiały udostepnione na e-podręcznikach 31.03.2020 r.

PLASTYKA

Podręcznik do plastyki „Do dzieła!” Temat: Portret i autoportret.

Jaka jest różnica, między autoportretem a portretem? (zapisz w zeszycie).

Adam Razik cz.1 https://www.youtube.com/watch?v=K11me5xcNYs

 

KLASA VIII

HISTORIA, WOS 

Zadania podane 31.03.2020 r.

JĘZYK POLSKI

Temat: Dwie historie o dojrzewaniu- Marcin Borewicz i Andrzej Radek.

Narysuj i uzupełnij tabelę.

MARCIN BOREWICZ

ANDRZEJ RADEK

POCHODZENIE

RODZICE

DZIECIŃSTWO

PRZEBIEG NAUKI

CECHY CHARAKTERU

STOSUNEK DO LUDZI

PATRIOTYZM

OCENA ZACHOWANIA BOHATERA


GEOGRAFIA 

Temat : Urbanizacja w  Ameryce.

 

Zapoznaj się z tematem z podręcznika(126-131).

W zeszycie, opracuj notatkę uwzględniającą następujące punkty:

1.Wyjaśnij terminy: urbanizacja, wskaźnik urbanizacji, aglomeracja, megalopolis.

2.Najważniejsze megalopolis w  Ameryce Północnej i Południowej oraz miasta wchodzące w ich skład(zapisz w punktach, zwięźle i na temat).

3.Slamsy i problemy ich mieszkańców(wyjaśnij pojęcie i wymień w punktach).

Prześlijcie pracę  najpóźniej do poniedziałku(6 IV) do godziny 15.00. Niedotrzymanie terminu będzie oznaczać brak  informacji o waszej obecności i aktywności. Proszę nie przesyłać notatek pisanych na komputerze (wyłącznie zapisane w zeszycie przedmiotowym).

W następnym kontakcie  otrzymacie ode mnie informację o ocenach za wykonaną dotychczasowo pracę.

 

FIZYKA

Temat-1: Co to jest echo. Warunki, kiedy usłyszymy echo.

Temat-2: Rozwiązywanie zadań związanych z echem.

Będąc na otwartej przestrzeni, gdzie nie ma nikogo (prawie nikogo) i mając przed sobą jakąś dużą górę, ścianę lasu, bardzo duży budynek słyszymy echo. Cóż to więc jest to echo. Echo powstaje wtedy gdy głośno krzyczymy i po pewnym czasie słyszymy ten sam krzyk, który do nas powraca. Jak to się dzieje. Krzycząc wysyłamy w przestrzeń falę dźwiękową. Fala ta napotykając na swojej drodze przeszkodę odbija się od niej i powraca do nas z powrotem. Echo zatem jest to odbita fala dźwiękowa od jakiejś przeszkody.

Fale dźwiękowe – akustyczne – rozchodzą się we wszystkie strony jednakowo.

Zasadne jest więc pytanie: Dlaczego, będąc w pokoju nie słyszymy echa, chociaż dookoła są ściany i fala dźwiękowa na pewno się od nich odbija. Do tego celu zaczerpniemy trochę wiadomości z biologii. Otóż ucho ludzkie, zwierzęce rozróżnia dwa dźwięki ( w naszym przypadku krzyk i powracający krzyk) jeżeli następują one po sobie w odstępie czasowym nie krótszym niż 0,1 sekundy.

Żeby obliczyć odległość przeszkody od której odbije się fala i usłyszymy ją w postaci echa należy uwzględnić prędkość fali dźwiękowej w danym ośrodku, czas po którym usłyszymy krzyk w postaci echa i odległość. Fale dźwiękowe rozchodzą się ruchem jednostajnym w każdym ośrodku.

Zadanie 1.

Zrób analizę rysunku, przeczytaj podane wiadomości i oblicz w jakiej odległości należy ustawić przeszkodę w powietrzu abyśmy usłyszeli swój głos w postaci echa.

Zadanie 2.

Turysta, chcąc określić odległość do lasu, klasnął mocno w dłonie i ustalił, że echo powróciło po 3 s. Oblicz odległość turysty od lasu, przyjmując, że prędkość dźwięku w powietrzu wynosi 340 m/s.

Zadanie 3.

Echosonda - urządzenie do pomiaru głębokości wody oraz odległości od unoszących się w niej ciał stałych. Odległości te oblicza się mierząc czas powrotu dźwięku odbitego od dna, przeszkody, okrętu podwodnego, ławicy ryb itp.

Rybacy wypłynęli na połów ryb. Aby na próżno nie zarzucać sieci wysłali w głąb oceanu sygnał za pomocą echosondy. Powrócił on po upływie 1sekundy. Stwierdzili, że pod nimi jest duża ławica ryb. Czy złowią te ryby skoro ich sieci mają długość 500 metrów.


Copyright © Szkoła Podstawowa w Zaborowie. Projekt: gremis