NAUKA ZDALNA 4.05.2020 - ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY

ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY 

Grupa 5, 6- latków

Obejrzyj film „Poznaj Unię Europejską”

https://www.youtube.com/watch?v=jXIgRJXt1Q4

Obejrzyj mapę Europy. Poznaj sąsiadów Polski. Pokoloruj flagi Polski, Powiedz, w którą stronę są zwrócone ( karta pracy, cz.4, s. 34 )

Obejrzyj obrazki flag.. Nazwij sam lub z pomocą Rodziców , państwa Unii Europejskiej, do których one należą. Pokoloruj odpowiednio rysunki flag.

( karta pracy, cz.4, s.35 )

Zadanie dla 3,4 – latków

W tym tygodniu porozmawiamy o miejscach, w których mieszkacie.
1. Czy znasz swój adres? Jeśli tak powiedz go mamusi/ tatusiowi - nich sprawdzi czy dobrze zapamiętałeś. Jeśli nie - spróbuj się go nauczyć. Dla chętnych - naucz się kodu pocztowego miejscowości i nazwę województwa.

2. I coś na rozruszanie po weekendzie majowym. Wasze ulubione układy taneczne:

https://www.youtube.com/watch?v=ymigWt5TOV8

https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q

WAŻNA INFORMACJA

Drodzy Rodzice i Uczniowie! 

 

Od 4 maja 2020 roku (tj. od poniedziałku) zdalne lekcje we wszystkich klasach będą odbywały się według tygodniowego planu zajęć, który obowiązywał przed zamknięciem szkół. Zmienią się tylko godziny rozpoczęcia i trwania lekcji.

 

 LEKCJA  CZAS TRWANIA
 1.  800 - 830
 2.  840 - 910
 3.  920 - 950
 4.  1010 - 1040
 5.  1050 - 1120
 6.  1130 - 1200
 7.  1210 - 1240

 

Zadania na niektóre zajęcia, np. na: plastykę, technikę, muzykę, w-f, doradztwo zawodowe, EdB - będziecie otrzymywać na stronie www Szkoły (jak było do tej pory) lub na wcześniejszych wideokonferencjach, ale pozostałe lekcje będą prowadzone w formie wideo na platformie SKYPE lub ZOOM, o czym będą Was informować nauczyciele poprzez e-maile, SMS-y, rozmowy telefoniczne, informacje na stronie Szkoły lub w inny umówiony sposób.

 

Życzę wytrwałości i samych dobrych ocen. Mam nadzieję, że już niedługo będziemy mogli spotkać się w szkole.  Szkoła bez Was, Kochani, jest bardzo pusta i smutna... Pamiętajcie, że zawsze, z każdym problemem, możecie zwrócić się do mnie (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.), do wychowawcy czy do Pani pedagog (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.).

Bardzo serdecznie WSZYSTKICH pozdrawiam.

                                                                                                      Beata Żujewska

NAUKA ZDALNA 30.04.2020 - KLASY VII-VIII

KLASA VII

HISTORIA

Temat: Praca klasowa.

 

Proszę rozwiązać i przesłać odpowiedzi w dogodnej dla siebie formie.

Praca klasowa - rozdział VI - Świat w okresie międzywojennym                         Grupa A

1. Oceń, czy poniższe zdania są prawdziwe. Zaznacz literę „P” przy zdaniach prawdziwych, a „F” – przy fałszywych.                                                                                                                                           0-3p

Japonia prowadziła ekspansję w Azji w latach 20. XX w.                                                                              P / F

Pakt reński zagwarantował nienaruszalność granic Francji i Belgii z Niemcami.                 P / F

W dwudziestoleciu międzywojennym budowano autostrady.                                                 P / F

2. Wymień dwa postanowienia traktatu wersalskiego wobec Niemiec.                                                        0-2p

•................................................................................................................................................................

•................................................................................................................................................................                                                                                                                                

3. Podaj dwa społeczne skutki I wojny światowej.                                                                                   0–2 p.

• ..............................................................................................................................................................

•...............................................................................................................................................................     3

4. Do podanych definicji dopisz odpowiednie pojęcia. 4                                                                      0–2 p.

– organizacja utworzona po I wojnie światowej, której celem było zachowanie pokoju na świecie.

...................................................................................

– obozy pracy w Rosji Sowieckiej, a następnie w ZSRS.                

...........................................................................................                                  

5. Uzupełnij poniższe informacje na temat państwa włoskiego w okresie międzywojennym.   0-2p

A. Imię i nazwisko przywódcy faszystowskich Włoch: ....................................................................

B. Tytuł, jakim określano przywódcę faszystowskich Włoch: .........................................................

6. Ustal kolejność chronologiczną podanych wydarzeń.                                                                            0-1p

 

konferencja w Locarno                (.....)

remilitaryzacja Nadrenii               (.....)

Anschluss Austrii                             (.....)

7. Zapoznaj się z mapą i wykonaj polecenia a) i b).                                                                                       0-6p

a) Zaznacz obszar dwóch państw, w których wprowadzono rządy totalitarne w okresie międzywojennym.

b) Wpisz nazwy państw oznaczone na mapie cyframi 1 i 3.

 

1- ________________________________

3 - ________________________________

 

Obchody 3 maja

https://view.genial.ly/5ea31e1dd4…/presentation-er3-maja-4-8

JĘZYK NIEMIECKI

Thema:Wie schmeckt das Schulessen?

Jak smakuje szkolne jedzenie? Polecenie: 1. Z podręcznika str 88 wykonaj zadanie1( przyporządkuj posiłki w szkołach w rożnych krajach) 2. Zeszyt ćwiczeń, ćwiczenie 1 i 2 (w zeszycie) str 59

GEOGRAFIA

Dziś test z działu ,, Rolnictwo i przemysł Polski”.

O godzinie 10:15 otwórzcie swoje skrzynki mailowe i pobierzcie test, który Wam prześlę. Możecie go wydrukować , uzupełnić lub spisać odpowiedzi i przesłać rozwiązania do godziny 11:15

MATEMATYKA

Zadanie 1 strona 293 (korzystamy z Twierdzenia Pitagorasa)

JĘZYK POLSKI

Spotkanie on-line godzina 12:00

 KLASA VIII

JĘZYK NIEMIECKI

Thema : Spiel und lern mit!

Zeszyt ćwiczeń,ćwicz 1 str 68 i wypisz te nazwy do zeszytu, przetłumacz je na język polski. Zadanie proszę odrobić w czwartek i odesłać do mnie. W piątek jest święto!!! Miłej majówki!

MATEMATYKA

Lekcja na Skypie godzina 9.15

JĘZYK POLSKI

Spotkanie on-line godzina 11:00 

WF

Dziś trochę powtórki z ustawienia i zasad gry w piłce siatkowej .

https://www.youtube.com/watch?v=nx2rIngytQs

Etapy nauki przyjęcia piłki w siatkówce

https://www.youtube.com/watch?v=v4r2vkZos4U

HISTORIA

Obchody 3 maja

https://view.genial.ly/5ea31e1dd4…/presentation-er3-maja-4-8

JĘZYK ANGIELSKI

Łączymy się online 10.15


Wszyscy raporty z wykonania zadań email lub msg / chętniej email J )

 

NAUKA ZDALNA 30.04.2020 - KLASY IV-VI

KLASA IV

MUZYKA

Majowe święta Polaków . Zaśpiewaj piosenkę, tekst str.116 podręcznik

1) https://www.youtube.com/watch?v=-WNmqfiHVO0

 

JĘZYK POLSKI

Temat: "Witaj majowa jutrzenko!" - zapisujemy nazwy świąt.

Posłuchaj utworu https://www.youtube.com/watch?v=QkopQp9Z5Ic

 

Zapisz zdania:

W maju obchodzimy Święto Narodowe Trzeciego Maja.

Obchody Konstytucji 3 maja.

 

JĘZYK ANGIELSKI

Przepisz do zeszytu odmianę czasownika „Can” str. 73

https://www.liveworksheets.com/dj37231kl

 

JĘZYK NIEMIECKI

Język Mniejszości Narodowej- Język Niemiecki

Thema: Mein Haus- mój dom, cd

Wykonaj zadanie: na kartce papieru swój pokój, w którym jest: biurko, krzesło, komputer, lampka, dywan regał, szafa. Podpisz wymienione rzeczy słówkami po niemiecku ( z rodzajnikiem) Zrób zdjęcie i wyślij do mnie. To kolejny rysunki, który zbieramy do teczki, nie wyrzucamy. Powodzenia!

 

KLASA V

MATEMATYKA

Zapoznaj się z tematem miary, wagi i pieniądze – podręcznik strona 100

JĘZYK ANGIELSKI

1) Przetłumacz słownictwo związane z TV, podręcznik str. 75 /zielona rameczka/

2) Utrwal czas przeszły czasowników regularnych w ćwiczeniu

https://www.liveworksheets.com/mc269563be

JĘZYK POLSKI

Temat: Jakie święto obchodzimy 3 maja? Wiersz "Rocznica" Stanisława          Aleksandrzaka.

 

Przeczytaj utwór pt. "Rocznica" ze strony 334 podręcznika.

Odpowiedz na pytanie 1/334

 

Zapisz zdania:

W maju obchodzimy Święto Narodowe Trzeciego Maja.

Obchody Konstytucji 3 maja.

 

HISTORIA

Obchody 3 maja

https://view.genial.ly/5ea27ab66489ab…/presentation-er3-maja

 

WF

Dziś trochę powtórki z ustawienia i zasad gry w piłce siatkowej .

https://www.youtube.com/watch?v=nx2rIngytQs

Etapy nauki przyjęcia piłki w siatkówce

https://www.youtube.com/watch?v=v4r2vkZos4U

 

KLASA VI

JĘZYK POLSKI

Temat: "Witaj majowa jutrzenko!" - zapisujemy nazwy świąt.

Posłuchaj utworu https://www.youtube.com/watch?v=QkopQp9Z5Ic

Zapisz zdania:

W maju obchodzimy Święto Narodowe Trzeciego Maja.

Obchody Konstytucji 3 maja.

 WF

W ramach wfu, wybierzcie się na spacer do lasu, aby dotlenić swoje organizmy.

HISTORIA

Obchody 3 maja

https://view.genial.ly/5ea27ab66489ab…/presentation-er3-maja

MATEMATYKA

Czy już umiem> zadanie 1 i 2 strona 134

JĘZYK ANGIELSKI

Łączymy się online o 11:30

ZAJĘCIA Z WYCHOWAWCĄ

Pakiet edukacyjny „Barwy wspólne” do pobrania gry, karty, video o tematyce majowych świąt

https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/barwy-wspolne/aktualnosci/pakiet-edukacyjny-wersja-do-pobrania

 

NAUKA ZDALNA 30.04.2020 - KLASY I-III

KLASA I

Wf:

W-f: Andrzej i Lepsza koncentracja :) WF Dla Dzieci Online #7 - Treningi dla Twojego Dziecka w Domu.

Język polski:

Wykonaj polecenia 1 i 2 s. 47. Uzupełnij ćwiczenie do kaligrafii.

Muzyka:

Wysłuchaj piosenki pt. „Bal na łące” – piosenki dla dzieci YouTube.

„Bal na łące”

słowa i muzyka. T.Wójcik

I Kiedy świeci słoneczko,

to na łące nad rzeczką

świerszcze stroją skrzypeczki

do wiosennej poleczki.

II Dylu – dylu już grają,

grube baki śpiewają,

myszki tańczą poleczkę,

sapią przy tym troszeczkę.

III A trzy małe biedronki

nie chcą tańczyć tej polki

i czekają na walca,

aby tańczyć na palcach.

Edukacja plastyczno- techniczna:

Namaluj wiosenną łąkę. Możesz wypełnić ją kolorowymi kwiatami wykonanymi z plasteliny, bibuły lub kolorowego papieru.

JĘZYK NIEMIECKI

Klasa1 ,Język Mniejszości Narodowej- Język Niemiecki Thema: Meine Familie. To jest moja rodzina Narysuj siebie i dziadków. Podpisz osoby: 1. Das ist mein Opa ( to jest mój dziadek) 2. Das ist meine Oma (to jest moja babcia) 3. Ich bin da ( tu jestem ja

 

KLASA II

Edukacja polonistyczna -

Temat: Wiem, gdzie szukać informacji. Edukacja czytelnicza i medialna w praktyce.

  1. Źródła informacji – doskonalenie spostrzegawczości, ćwiczenia uważnego czytania (ćw. pol. –społ. s.10).
  2. Czytanie ze zrozumieniem (ćw. pol. –społ. s.11).
  3. Telewizja czy komputer – argumentowanie. Dzieci czytają pytania a odpowiedzi zapisują w zeszycie:

a) W jaki sposób lubisz spędzać swój wolny czas?

b) Jak często słuchasz radia?

c) Jak często oglądasz telewizję?

d) Ile czasu spędzasz przed telewizorem?

f) Które programy lubisz oglądać w telewizji?

g) Ile czasu spędzasz przy komputerze/?

h) Jakie są twoje ulubione gry komputerowe?

i) Do czego jeszcze, oprócz gier, wykorzystujesz komputer?

j) Jakich informacji poszukujesz w Internecie?

Edukacja matematyczna-

Temat: Rozwiązywanie zadań.

  1. Dziesiątki i setki – doskonalenie liczenia , rozwiązywanie zadań (ćw. mat. – przyr. s.49).
  2. Zadania dodatkowe do projektu – s.84.

    WF

W ramach wfu, wybierzcie się na spacer do lasu, aby dotlenić swoje organizmy.

 

KLASA III

 

Edukacja polonistyczna i społeczna

Temat: Opisywanie filmowej opowieści.

  1. Opisz pracę wybranej osoby zatrudnionej na planie filmowym(w zeszycie)

ćw. pol.-społ. s.76. https://epodreczniki.pl/a/jak-powstaje-film/D13tUqPlr

  1. Ułóż i zapisz zdania na podstawie ilustracji- ćw. pol. społ. s.76.

Edukacja matematyczna

Temat: Rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych.

  1. Rozwiąż zadania: ćw. mat. przyr. s.48 i 49.
  2. Dla chętnych: https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kursy/690/liczby-i-cyfry-dla-dzieci.

 JĘZYK ANGIELSKI

Co robisz rano? co wieczorem? Obejrzyj video

https://www.youtube.com/watch?v=eB2gGCnb3pc

WF

W ramach wfu, wybierzcie się na spacer do lasu, aby dotlenić swoje organizmy.

 

 

NAUKA ZDALNA 30.04.2020 - ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY

ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY

Oddział Przedszkolny – nauczanie indywidualne

  1. Obejrzyj film edukacyjny pt. Obejrzyj film: Jak narysować pieska ? - Szkółka rysowania dla dzieci z Lulek.tv - Szkółka rysowania dla dzieci z lulek .tv
  2. Rośliny w ogrodzie: https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kurs/6541/co-rosnie-w-ogrodzie-w-ogrodzie
  3. Zwierzęta w gospodarstwie: https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kurs/6121/gry-o-zwierzetach-zwierzeta-gospodarstwie
  4. Rozwiąż zadania: Który to miesiąc: https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kurs/6331/nazwa-miesiaca-ktory-miesiac

Ćwiczenia:

  • https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kurs/4386/rozpoznawanie-liter-literki-na-czas
  • ułóż w odpowiedniej kolejności : miesiące (ćwiczenia- karta pracy, ćwiczenia edukacyjne online)
  • utwórz słowa zawierające dana sylabę na początku- ćwiczenia, karta pracy ,gra online https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kurs/6974/co-to-jest-sylaba-pola-prezentuje-sylaby;
  • napisz literę: s, S po śladzie(pomoc dydaktyczna z mazakiem, karta pracy);
  • poćwicz czytanie z Elementarza (z literką S);
  • spróbuj narysować pieska zgodnie z instrukcją( film edukacyjny);
  • powiedz jaka głoska stoi na początku i na wyrazu- ćwiczenia, karta pracy, gra z obrazkami; https://zdobywcywiedzy.pl/platforma/kurs/6973/litery-gloski-litera-gloska-dwuznak

Zadanie dla 3,4 – latków

Wiecie już tak dużo na temat symboli narodowych i stolicy Polski. Cudowne z Was dzieciaki!
1. W poprzednim roku Olek świętował "Dzień Flagi" w przedszkolu. Obejrzyj ilustracje na stronie 

(str. 68-69 pliku) https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_34/mobile/index.html?fbclid=IwAR1UN-35n3HQZKZYNkbQdiJ51U3tfivcozvQh5sY6pyELPTwl6FcAVPxpPs#p=69

i opowiedz o jego wspomnieniach.
2. Posłuchaj wiersza 

https://www.youtube.com/watch?v=58IaxG-4S3M&fbclid=IwAR2q2qOTdbKMtRCGncdF0fTaWTctHv8opuRPKicd7Vp3eyTZ8zX-QyW87BY

Spróbuj nauczyć się z mamusią/tatusiem chociaż małego fragmenciku.

Zadanie dla 5,6– latków

Posłuchaj legendy „ Warszawska Syrenka”

https://www.youtube.com/watch?v=WyvkcWx2sMs

Odpowiedz na pytania:

Kto mieszkał w wodach Wisły?

Czym urzekała rybaków syrenka?

Jak wyglądała syrenka?

Na jaki pomysł wpadli rybacy?

Dlaczego Syrenka opuściła wody Wisły?

Jak nazywa się miasto, które powstało na miejscu osady?

Rysuj syrenkę i fale po śladach

(karta pracy, cz.4, s.29)

Powiedz, co zwiedzali Ada i Olek z rodzicami w Warszawie? (karta pracy, s. 30-31)

NAUKA ZDALNA 29.04.2020 - KLASY VII-VIII

KLASA VII

WF

Dziś trochę powtórki z ustawienia i zasad gry w piłce siatkowej .

https://www.youtube.com/watch?v=nx2rIngytQs

Etapy nauki przyjęcia piłki w siatkówce

https://www.youtube.com/watch?v=v4r2vkZos4U

 

JĘZYK ANGIELSKI

Spotykamy się online

 

JĘZYK POLSKI

Spotykamy się online

 

FIZYKA

Temat-1: Praca, warunki jej wykonania, wzór i jednostka pracy.

Codziennie wykonujemy jakąś czynność, ale czy zawsze możemy powiedzieć, że wykonaliśmy pracę wykonując tą czynność. Myślę, że nie. Muszą więc być spełnione pewne warunki aby móc powiedzieć, że wykonując daną czynność wykonaliśmy pracę. Wyobraźmy sobie następującą sytuację. Pan Podkręcony postanowił przewrócić ściankę działową w swoim domu gołymi rękami tzn. bez używania jakichkolwiek narzędzi. Pchał ta ściankę z jednej strony, potem postanowił zrobić to z drugiej strony. Namęczył się bardzo. Jak się domyślacie ścianka jak stała tak stoi. Zadajmy więc sobie pytanie. Czy Pan Podkręcony wykonał pracę związaną z przewróceniem tej ścianki? Myślę, że nie. Wynika z tego, że muszą być spełnione pewne warunki. Musimy działać siłą – to chyba oczywiste – ale musi być również widoczny efekt działania tej siły. W naszym przykładzie ścianka powinna się przewrócić wtedy moglibyśmy powiedzieć, że Pan Podkręcony wykonał pracę. Aby obliczyć pracę stosujemy następujący wzór. W = F *s [N*m = J].

W – praca, F – siła, s – przesunięcie , efekt działania siły, N – Newton, m – metr,

J – Joul(dżul). Jednostką pracy jest dżul.

Temat-2: Obliczanie pracy.

Zadanie 1.

Oblicz pracę wykonaną przez siłę o wartości 20 N, która przesunęła ciało na odległość 20 cm.

Zadanie 2.

Jaką pracę wykonał Krzysiu, który podniósł skowronka o masie 30 dkg na wysokość 2 m.

Zadanie 3.

Jakaś siła wykonując pracę 40 J przesunęła ciało na odległość 20 m. Oblicz wartość tej siły.

Zadania do rozwiązania po 29.04.2020r.

MATEMATYKA

Zapoznaj się z tematem Punkty w układzie współrzędnych – podręcznik strona 308

PLASTYKA

1.Podręcznik do plastyki „Do dzieła!” – Temat: To warto zobaczyć.

2.”Panorama Racławicka” https://www.youtube.com/watch?v=bLNoOpOIXTw

3. Po obejrzeniu filmu zapisz w zeszycie odpowiedzieć na poniższe pytania:

a). Kto był pomysłodawcą i twórcą powstania „Panoramy”?

b). W jakich latach powstało dzieło?

c). Jakie wydarzenie przedstawia „Panorama”?

d) . Jakich rozmiarów jest „Panorama Racławicka”?

e). Na jakim płótnie namalowana została ”Panorama”?

 

 KLASA VIII

HISTORIA

T: Europa po rozpadzie ZSRS.

Obejrzyjcie krótki film https://www.youtube.com/watch?v=wpb6Yab36-w  i wypiszcie jakie państwa powstały na gruzach ZSRS.  Przeczytajcie także fragment podręcznika dotyczący wojny  w Jugosławii (str. 237-238) i zapiszcie w zeszycie jakie były przyczyny i skutki wojny domowej w byłej Jugosławii. Wykonajcie też zadania 1,4,5,6 w zeszycie ćwiczeń str. 104-105.

JĘZYK POLSKI

Spotykamy się online

GEOGRAFIA

Temat: Podsumowanie działu ,, Ameryka Północna i Południowa”.

Utrwalamy wiadomości i umiejętności z działu,, Ameryka Północna i Południowa”.         Jeszcze raz przypomnijcie sobie treści zawarte w podręczniku na str.100-148, sprawdźcie swoją wiedzę testem (str.149-150) oraz wykonajcie pisemnie zadania na podsumowanie działu III w zeszycie ćwiczeń ( prześlijcie dokumentację swojej pracy).

W następnym tygodniu czeka Was test sprawdzający z tego działu.

FIZYKA

Temat-1: Źródła światła. Podstawowe wiadomości o świetle.

Światło dochodzi do naszych oczu z wielu źródeł. Promienie świetlne przenoszą informacje dotyczące koloru, kształtu, wielkości przedmiotów, które znajdują się wokół nas. Dzięki temu widzimy przedmioty, które wokół nas się znajdują. W czasie dnia widzimy dobrze natomiast w nocy sprawia nam to trudność. Światło jest to fala elektromagnetyczna, jej prędkość jest bardzo duża i przyjmuje się 300000 km/s. Fala ta (światło) w ośrodku jednorodnym ( można przyjąć, że takim ośrodkiem do pewnej wysokości jest powietrze) rozchodzi się po liniach prostych ze stałą prędkością. Światło więc porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym.

Zadanie 1.

Wszystkie źródła, które wytwarzają światło ( ma ono takie same własności) podzielono na dwa rodzaje – naturalne (te, które powstały bez ingerencji człowieka) i sztuczne (te, które są wytworem człowieka). Wymień proszę 5 źródeł naturalnych i 5 źródeł sztucznych.

Zadanie 2.

W astronomii znalazła zastosowanie odległość zwana rokiem świetlnym. Znaczy to jaką odległość przebędzie światło w czasie jednego roku. Do najbliższej gwiazdy na niebie jest około 4 lat świetlnych. Oblicz ile to kilometrów. (Weź pod uwagę również rok przestępny).

Temat-2: Prawo odbicia światła.

Na pewno wszyscy puszczaliśmy tzw. zajączki. Są to promienie świetlne odbite od jakiejś powierzchni gładkiej (lusterko, wypolerowana powierzchnia metalu, szkiełko od zegarka itd.).Proszę wejść na stronę (https://sciaga.pl/slowniki-tematyczne/4791/prawo-odbicia-swiatla/) i przeanalizować to prawo. Na podstawie tej analizy proszę odpowiedzieć na pytanie.

Zadanie 3.

Kąt zawarty pomiędzy promieniem padającym a odbitym wynosi 840. Ile wynosi kąt padania a ile kąt odbicia.

 


Copyright © Szkoła Podstawowa w Zaborowie. Projekt: gremis